torsdag 11 april 2013

Ugadi firande...

I Indien har man alla möjliga festivaler och högtider utan förvaring och mitt i veckor och sedan är det vanlig business igen. Antar att det blir så i ett land där typ hela världens olika religioner finns i ett och samma land mixat och utsmetat överallt.

I alla fall Ugadi är nyårs afton för en viss del av Indien. I alla fall inget man direkt har någon närkontakt till som svensk. I alla fall kontoret var stängt för både mig och Roger och Olivia hade inget summercamp. Dock så gick Alexander och Sebastian i skolan som vanligt. Så vad göra, upp i ottan och skicka iväg dem till skolan och sedan gick jag och Roger upp och la oss igen för en lite längre sovmorgon.
Fajitaspizza, ny favorit...

Spenderade nästan 2 timmar vid poolen med Olivia och
Sebastian idag,  På bilden ser ni  Alexander och Sebastian
vid ett annat tillfälle vid poolen på vårat område.

Olivia väntar på mat, Mamma jag fryser...
AC på resturangen, gissa var hon hamnade. I mitt knä...

Dagens fynd, en ny handväska av märket Holi.

Som tur var jobbade Alice och hon tog hand om Olivia tills vi gick upp. Jag beslutade att dagen skulle spenderas i ett shoppingmall i närheten av Rogers jobb, Phoniex. Jag och Olivia fick en trevlig shoppingtur och en god lunch. Fick en ny favorit pizza, Fajitas pizza med guacamole och cream fraishe till.

Efter det fick Olivia stanna i bilen med Anand efter ett blöjbyte och jag gick en snabbvända till för att shoppa lite till. Fick lite nya arbetskläder och Olivia som växer så det knakar fick lite nya kläder samt att jag äntligen hittade en handväska som jag föll för. Väldigt Indisk men rolig och fin och i läder så den kommer hålla. Ni vet jag byter inte i första taget och har inte drivor av handväskor hemma  liggandes...

Väl hemma igen så tog jag Sebastian och Olivia till poolen, det enda som går att göra utomhus just nu är att vara i poolen, det är fruktansvärt varmt, man skulle tro att man var van vid värmen denna tredje vår här i Bangalore, men i år är det verkligen väldigt varmt. Jag och barnen spenderade nästan två timmar i poolen och sedan gick vi hem och tog det lungt. Inget jobbat idag och det är väl bra då man inte bör jobba när man är ledig.

Imorgon tar vi nya tag igen och sedan är det helg... Kort vecka kan man verkligen säga.

Hur som helst så kommer Alexander och Sebastian ha lov i två veckor, eftersom vi inte planerar att åka någonstans denna gång (de två tidigare åren har vi åkt till Orange county denna tid på året) så har jag och en granne på området fixat summercamp för barnen.

Tanken är att de skall åka ut till den fina golfbanan i närheten av Nandhi hills som jag just nu inte kommer ihåg namnet på, men det är samma ställe som H och A och jag åt på efter vinprovningen förra året.

Där skall de stora barnen (Alexander och granntjejen I) få någon form av lekgolfträning och sedan skall de också få simlektioner. Alexander behöver få till hur man andas när man crawlar för att få till tekniken. De små barnen (Sebastian och grannkillen E och lite Olivia) skall också ha simlektioner och de skall kunna leka och ha roligt där och slippa vara i huset hela tiden.

Dessutom har svenskgänget börjat med lekträffar på måndagar, så måndag lekträff, tisdag, onsdag och fredag summercamp. Tror att det blir jättebra. I alla fall blir det mindre stress och de är lite tröttare på kvällarna när det är dags att sova.

Olivia kommer dock inte ha något dagis när maj börjar eftersom de stänger och öppnar först i Juni och hon börjar på TISB i höst (ja jag vet galet men hon blir 3 i sommar, kan ni fatta våran lilla bebis) så jag tänker inte betala för bara några få veckor. Hon får vara hemma med Nannu och åka till kompisar istället.

I alla fall en härlig dag med våra härliga barn...

Kram på er alla...


1 kommentar: