fredag 25 november 2011

Diwalifirande...

På fredagen veckan då det var Diwali var vi bjudna på gatufest hos våran indiska granne. Mitt över vårat hur bor en indisk familj som har en son som brukar leka med Alexander nu och då trots att han är typ två år äldre.

Blommor tog jag också med förutom sockerkakan

Blomsterhandlaren hade egentligen inte tid med mig, det var
 Diwali och alla hade beställt blommor i hela regionen, det var fantastiskt att
se hur han ropade upp beställningar och alla hans
personal (ca 5-8 pers) verkställde orden och packade ihop
blommorna i flätade korgar med tidningspapper som skydd.
Hela gatan var inbjudna även om inte alla kom då många passade på att resa bort denna vecka då många var lediga ifrån jobb och skolan. Vi som snart skulle få besök höll oss hemma och vi gick gärna på fest. Det var knytkalas och vi hade inte med oss mat men jag gjorde en sockerkaka och tog med den då jag vet att alla indier (samt svenskar) gillar sötsaker.

Det bjöds på enkel god indisk mat som var anpassad till oss utlänningar (dvs lite mindre kryddor än vanligt) och det var en fest där man åt stående eller sittandes med en tallrik i handen. Det var trevligt och vi kom hem senare än vi trodde och vi träffade många av våra grannar. Det enda problemet vi har är att man känner igen alla men inte vet namnen. Otroligt pinsamt. Nästa gång skall jag propsa på namnbrickor :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar