torsdag 17 november 2011

Pluggvecka och pooja för bil...

Dagarna efter att H åkt så var det plugg för hela slanten som gällde. Jag var tvungen att komma ikapp och gärna ligga lite före innan Rogers syster och bror skulle komma och vi åka till Dehli ihop. Dock hann jag med lite annat också som ett indiskt tupperwareparty.

Min stora lilla kille somn lärt sig cykla på sin cykel med stödhjul...

Så här ser våran säng ut ibland, var skall vi sova undrar vi,
vi bär dem till sina sängar och  tio  minuter kommer åtminstone
en unge tillbaka i retur. Oftast den störste av dem.

Underbar morgon med alla tre
barnen då Roger var i Sverige .

Sovande Olivia efter en promenad med
underbara barnvaktshjälpen F.

Sebastian denna gång med hjälmen på huvudet och obligatoriska
smutsen kring munnen.

Olivia har också buset i ögonen som Sebastian ofta har,
hon börjar också bli stor min lilla sötnos.

Indiska kläder gällde då de skulle firas indisk högtid. Här
med svenska kompisarna  N och M. M går i samma klass om Sebastian.

De står oftast inte still när jag vill ta bilder...

Vi äter på dominos efter fyrverkeriäventyret sisådär fram emot halv tre...

Barnen var väldigt hungriga vid det laget...

Lite av alla fyrverkerier man kunde handla, här ser man inte
att inne i butiken var så trångt att vi knappt kunde komma fram och
jag var rädd att tappa bort barnen.

Familjen Es bil dekorerad inför poojan.

dekorationerna i närbild.

Detta är inte vad ni tror, den är felvänd och helig symbol här...

Den andliga vägledaren inleder sin cermoni.

Mer i närbild.

Man offrar frukt och kastar pumpa framför bilen och man
kör över limefrukter och har rökelse och har massor av blommor
på bilen i cermonin och efteråt delar  man ut frukt och sötsaker.

Våran bil under cermonin.

Efteråt så smällde vi smällare och stora tomtebloss...
Jag handlade en hel del men det fanns fortfarande inte en sådan där visp som mamma och pappa har som faktiskt har gått sönder i plasten... Vill verkligen ha en sådan. Men men de har väl slutat tillverka den sedan många år. Vi år en god lunch ihop jag A och A och A på klubben.. Lite väl många med namn som börjar på A här just nu :-)

Jag lyckade få in inlämningsuppgift 4 för båda kurserna samt få rättat och godkänt alla tidigare innan K och M kom hit. Skönt att ligga i fas.

Innan de kom så firade Indien en av deras största högtider Diwali, så barnen var lediga nästan hela sista veckan i november pga det och vi inledde det hel med att göra en försenad välsignelse av våran bil, det skall egentligen göras under Dushara högtiden men då var vi i Goa men våra chaufförer hade fått tilllåtelse av deras andliga vägledare att genomföra poojan senare..

Vi samlades hemma hos A eftersom deras bil också skulle bli välsignad. Samma dag hade jag och barnen varit på fyrverkijakt som tog hela dagen. Helt crazy, köpte alldeles för mycket fyrverkerier men det var en sådan där indisk upplevelse som jag alltid kommer komma ihåg hur alla indier på en och samma dag köper fyrverkerier inför diwali för jag vet inte hur många miljoner.

Senare samma vecka onsdagen som flest smällare går av så smällde det oavbrutet i princip ifrån kl 16.00-23.00 och då menar jag inte små smällar utan sådana höga som får huset att skallra... Barnen lyckades lura till sig knallpistoler som de har lekt massor med. Ni vet sådana där som är förbjudna nu för tiden i Sverige och som inte ens går att köpa längre men Roger menade att han inte dog av att leka med dessa när han var ung när jag erkände mitt misslyckande som ansvarsfull mamma :-)

Ja ja, barnen växer och det sker nya saker hela tiden.. Olivia pratar enstaka ord nu och förstår nästan allt vi säger och Sebastian han har lärt sig cykla med stödhjul och Alexander pratar obehindrat på engelska nu med alla han i princip möter precis som hemma fast då på svenska då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar