torsdag 26 januari 2012

Dehli-Agra-Jaipur

När Rogers syster och bror var på besök så skulle vi äntligen få avklarat ett av måstena här i Indien. Man bor inte i Indien utan att besöka den gyllene triangeln eller åtminstone Taj Mahal. Jag och Roger hade funderat på hur vi skulle få till det med tre barn under 6 år. I och med deras besök så var vi fyra vuxna på tre barn så vi bokade in resan.

Våran bus med chaufför längst fram.

India Gate

India gate by night...

Som vanligt vill alla posera ihop med våra barn.

Jag och barnen och M tog en båttur på kanalen...

I flygplanet på väg till Dehli...

Hotellrummet på första hotellet i Dehli.

Turistfamiljen samlade...

Gandhis minneslund och minnesmärke...

Jag och Oliva i cykelricshawn, jag åkte med guiden.

Roger åkte med grabbarna ...

Överallt fanns getter, skulle slaktas till den muslimska högtiden
ett par dagar senare.

Grönsaksdam som ville ge Olivia en morot som jag inte vågade ge henne..

Totalstopp i gränden.

Utropsmärke ( kommer inte ihåg namnet)

Vanligt typiskt indiskt oförklarligt markarbete
Tidig morgon tog vi flyget till Dehli för att mötas upp av en chaufför med en tio-mannabuss. På så sätt fick vi rum med tre bilbarnstolar och allt bagage och fyra vuxna. Vi tog oss till hotellet som låg en bit utanför dehlis centrum men vi åkte efter incheckningen till ett närbeläget shoppingcenter för att käka middag och sedan bar det av in mot centrum.

Där stannade vi vid India gate där vi tog en promenad i skymningen och blev antastade av försäljare och allehanda folk som vill ta på barnen när vi visar oss ute. Vi tog en båttur på en smutsig kanal och sedan åkte vi tillbaka mot hotellet.

Dagen därpå så mötte en guide upp oss för en runtur i Dehli, vi såg palatset och vi såg Gandhis minneslund (han har ingen grav) och vi fick uppleva höjdpunkten av Dehli, cykelrichsaws inne i de trånga gränderna. Dessutom såg vi diverse andra ställen som ni ser på bilderna.

Dagen därpå så vaknade Roger med frossa och i bussen på väg till Agra så låg Roger och sov längst bak och mådde skitdåligt. Han hade åkte på magsjuka och feber och mådde allmänt piss. Höjden av olycka, först jag sjuk och sedan Roger, inte bra.  När vi kom fram bäddade vi ner Roger på hotellrummet och tog oss till Red Fort i Agra, Taj Mahal var det för sent för att besöka och det vill man se i gryningen. Red Fort var häftigt och stort men det var skönt att komma till hotellrummet efter en lång dag i bussen med en sjuk Roger.

Morgonen därpå så kravlade Roger sig upp och vi tog oss hela familjen för ett morgonbesök vid Taj Mahal, det var inte så magiskt som jag hade hoppats, det låg lite dimma men det var väldigt fint, det hela vart inte bättre av att Olivia passar på att spy i kön in till Taj Mahal, någon motta måste det väl vara på eländet. (Som tur var insjuknade inte våra gäster och ingen fler den resan) Hem till hotellet och där intog vi oss en sen frukost och sedan var det in i bussen för nästa stopp Fathebor Sikri (reservation för felstavning) och  vidare färd till Jaipur.

Sent på kvällen anländer vi till Jaipur där vi i princip checkar in och tar det lungt och försöker få Roger och Olivia friska och ladda upp för finalen i Jaipur. Dagen därpå var tanken att vi skulle åka på elefanttur och vi hade alla sett fram emot det. Tyvärr var kön så lång när vi kom dit att vi tog jeep upp till sevärdheten som var höjdpunkten på våran tripp. Så vackert Amber Fort var och så sinnrikt och finurligt och låg fint.

Sedan följde ett antal andra sevärdheter och vad jag tror var Alexanders höjdpunkt vapenmuseumet, han ville se svärd och sådant.. Kvällen var det meningen att vi skulle besöka en lokal by men det blev inte så utan vi tog en promenad på shoppinggatan utanför hotellet och såg lite av gatuvimlet.

Dagen därpå skulle vi åka hem men innan dess så fick vi se den finare delen av Jaipur med raka gator och fina statshus och vi besökte en underbar park där vi tog en promenad. Avslutade med en lunch på Pizza Hut och sedan bar det av till Jaipurs fina flygplats och för hemfärd via mellanlandning i Mumbai till Bangalore.

Många intryck och minnen och lukter och trötthet bar vi med oss hem... Check Taj Mahal.