måndag 16 januari 2012

Inskolning för Olivia

Idag (läs måndag) har jag skolat in Olivia på dagis för första gången. Vi tog oss dit vid niotiden, hon skall vara där mellan 9.00-14.00 är det tänkt men idag stannade vi bara till 11.00.

Hon tyckte det var roligt och jag kunde smyga ut och hon grät inte speciellt mycket förutom när de skulle tvätta händerna på henne och när de ville ge henne fika som hon inte ville ha. Dock satt jag utanför så när de kom ut för att leka utanför så såg hon mig och då ville hon att jag skulle vara med henne i sandlådan etc.

På det hela taget så gick det över förväntan, imorgon skall jag lämna av henne vid 9.00 och hämta vid 11.00 och vara standby i närheten (jag skulle kunna åka hem då det ligger endast ett par minuter bort dagiset.)

För er i Bangalore som undrar så blev det varken WeCare eller Dunmore House utan till slut föll valet på Khel Preschool. (de har ingen riktigt websida ännu för den som skulle gjort den har stuckit med pengarna) Det ligger bakom Relience Fresh (forsätt förbi Foodwold så ligger det på samma sida lite längre upp på gatan) och har en liten gräsmatta och sandlåda med rutchkanor och det är ingen jättestort ställe men perfekt för Olivia med jämnåriga kamrater men inte för många och bra lärare och bra miljö.

Dessutom har de öppet under april-maj vilket var ett krav ifrån min sida. Om jag skall ha henne på dagis så vill jag inte tvingas ha henne hemma under två månader (då faller liksom hela syftet med att ha dem på dagis). Tog inga bilder idag kanske i morgon.

Nu skall jag lägga mig och sova, förresten Alexander kan läsa tre bokstavs ord lite så där halvhjälpligt men det går framåt, dessutom förundrades vi av hur duktig han var på diktamen, ni vet vi läser upp ett ord och han skall skriva ner det rättstavat och korrekt. Döm om vår förvåning om det gick bättre än läsningen, skulle tro att de beror på att de lär sig alfabetet phonetiskt. Han vänder självklart på vissa bokstäver som s och b och p har han svårt att skilja på och n och h. Men skulle tro att det är rätt vanligt.

Just nu har han och jag en rutin att vi läser en stund varje dag när han kommit hem ifrån skolan, det är han och min lilla stund tillsammans för att han skall känna sig att läsningen går framåt. Hoppas att det hjälper honom att få självförtroende i läsningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar