onsdag 19 oktober 2011

Plugga, FRRO och förberedelser...

Veckan efter Goa-resan så pluggade jag på mina inlämningsuppgifter som jag inte blev klar med och sedan ägnade jag veckan åt att förbereda inför Hs ankomst (Rogers systers son H just fyllda 23 år) samt inför india night som innebar lite fixande då vi skulle ha indiska festkläder på oss med allt vad det innebar.

Olivia på Mc Donalds på Hyrdrabads flygplats, personalen
gav henne glass  som vi inte betalade eller hade
 bett om och nyfikna indier tar kort på henne samtidigt.
Så här ser det ofta ut när vi är ute med henne. 

H och Alexander på kaffet där vi tog en fika medans vi väntade på
papper ifrån FRRO, Alexander hade beställt sin smoothie helt själv
på klingade engelska. Vilken skillnad mot för ett år sedan,
då kunde han inte ett ord.

Det tog ett tag men sedan vågade hon sitta i kusinens Hs knä...
Hon var skeptisk på torsdag morgonen då fel person satt på pappas
plats vid frukostbordet.

På partyt hos H och F så fanns det Xbox till smågrabbarna,
Sebastian fick titta på film på bärbara datorn...

Nya svenskar var där på partyt, här S med sin dotter.

Värdinnan för kvällen, fina H...

A hade fina blommor med sig till H.
Till råga på allt så skulle vi besöka FRRO och förlänga vårat visum men först var vi tvungna att ändra adress. På våra papper stod adressen till hotellet vi bodde på de tre första veckorna vi bodde här i Indien. På tisdagen hade jag tänkt plugga men blev shanghaiad av mina vänner för massage och lunch. Läs mera här.

Onsdagen så skulle jag också plugga men fick ägna dagen åt att fixa lite hemma eftersom vi varit i Goa så fanns inte allt hemma och det var allmänt stökigt, dessutom skulle jag fixa foton på mig och Olivia, mina kort var slut och Olivias kort duger inte längre då hon var för mycket bebis på korten. Hon är ju över ett år nu och på de korten var hon inte mer än en månad på korten.

Natten mot torsdagen satte jag mig i bilen för att möte Rogers systers son H som skall åka jorden runt som backpacker och han ville vara hos oss som ett ställe på väg. Ni kan följa hans resa här. Hans flyg var försenat men till slut kom han och han och jag åkte genom natten hem mot bubblan Palm Meadows och han översköljdes av intryck och jag fick flashbacks ifrån när vi var här på previsit och fick sin första riktiga dos av Indien i bilen till hotellet.

På torsdagen skulle då jag och Roger åka till FRRO för att ändra adress men vi fick åka hem igen med oförrättat ärende då det visade sig att företaget hade missat ett dokument som vi behövde för att kunna ändra adressen. Men jag och Roger fick i alla fall betalt Dehli-Agra-Jaipur resan som vi skall göra tillsammans med Rogers syster och bror som snart kommer på besök. Vet inte om vi är galna som skall göra en sightseeing resa med tre barn under 6, men vi är fyra vuxna som får hjälpas åt. Hur skall vi annars kunna se Taj Mahal, vi kan bara inte åka hem utan att ha sett det.

Fredagen blev således en hel dag på FRRO och Hannes hängde på för att få lite inblick i Indiens byråkrati. Hur som helst blev det inget nytt visum men däremot en ändrad adress. Jag och Roger måste dit igen med alla tre barnen när han är tillbaka ifrån Sverige. Hannes tog en promenad medan han väntade på oss och fick sin resa till Dehli bokad. Vi kom hem till Palm Meadows så att vi kunde få en sen lunch på klubben efter ett surrealistiskt besök hos polisstationen för att kunna få ändrad adress.

På kvällen var vi bjudna på middag hos en av våra nyaanlända vänner H och F med dottern F som brukar hjälpa till med barnen när Roger är bortrest eller jag måste plugga på morgonen innan Nannu eller Manju har dykt upp.

Vi anlände dock lite sent för några klåpare till hantverkare inte ville bli klara, jag hade äntligen fått tag på någon som kunde fixa sorgkanterna på våra golv i badrummen som sett för d-liga ut. De hade lovat att vara klara i tid, men inte då.. Middagen vart väldigt lyckad och vi kom hem mätta och nöjda.

tisdag 18 oktober 2011

Mina härliga pojkar...


Sköna dagar i Goa med goda vänner...

Första veckan i oktober så hade vi bokat in en semesterresa då barnen var lediga en hel vecka ifrån skolan och Roger också hade ett par dagar ledigt. Vi tog flyget till semesterorten Goa och bodde där under ett par dygn.

Alexander dyker i poolen efter sina ringar.

Härlig bild på härliga människor...

Kväll vid stranden.

Olivia med pappa vid stranden.

Sebastian gillade sanden.

Krabbhål, tror jag.

Alexander i sanden med pappa

Alla tog kort och gullade med Olivia som vanligt och hon tar det hela med ro.

Barhäng i den inbyggda baren i poolen...

Olivia gillar juice, själv har jag annat i glaset...

Coola pappa med Olivia

Sebastian

Alla barnen hade sandorgie 

Solnedgång i solstolarna

Livet är härligt i Goa tyckte Olivia

Liksom Sebastian

Solnedgång i Goa.
Vi spenderade dessa härliga men delvis jobbiga dagar mest i poolen. Poolen var varm och man kunde ligga i stort sett hela dagen utan att börja frysa och vi hade ett pass i poolen på förmiddagen gick in och vilade med Olivia som måste sova och sedan lunch och sedan hade vi ett till pass i poolen på eftermiddagen och på kvällen så gick vi ner till den riktiga stranden då det var för varmt att vara där under dagtid med framförallt Olivia då sanden blev väldigt varm och hennes hur är så babyvit.

Den jobbiga biten var att hålla rätt på tre ungar samtidigt i poolen men med hjälp av våra vänner familjen E så underlättade vårat jobb betydligt då de hjälpte till väldigt mycket att hålla reda på våra tre små knoddar som alla gillar att bada men ingen av dem kan simma speciellt bra även om Alexander är på god väg.

Han var nog mera under vattnet än över, mot slutet av vår vistelse så kunde även Sebastian dyka med hjälp av cyklopet så från och med nu kommer båda två vara mer under än över vattenytan.

Stranden var fin och folktom förutom under kvällens sista timmar men någon direkt trängsel var det inte men det kan ju bero på att det var lite försäsong, den stora peaken är under november och december i Goa.

Den andra utmaningen var alla måltider i restaurangmiljö, även om det var buffe så tar det tid att hinna hämta mat till tre små och hinna med att få i sig någon mat själv. Men jag är glad att vi åkte dit, man behöver pauser och det var roligt för barnen att komma iväg och bada och bara vara.

Hemresan gick inte så bra då vi kom lite sent till incheckningen pga bussen lämna för sent ifrån hotellet och när vi skulle checka in så var våra biljetter borta. Dvs någon annan hade fått våra confirmerade biljetter. Så gör man inte mot en tre barnsfamilj. Oavsett så istället för att komma hem vid sextiden så kom vi hem vid halv ett på kvällen efter att ha spendera alldeles för mycket tid i Goas flygplats och sedemera även Hydrabads flygplats, allt detta dessutom på min födelsedag.

Kingfisher gav oss med andra ord nya biljetter men till förfärliga tider och det är inte speciellt kul med tre barn på flygplatser men vi försökte se det som ett äventyr och jag tror att barnen hade kul delvis men roligare saker kan man ha för sig.

Sista veckan i september...

Veckan började med att vi hade lunch ihop med ett gäng svenska tjejer för att diskutera pensionsplaner för personalen. Har fortfarande inte bestämt mig för hur vi skall göra. Jag vill i alla fall hjälpa till att skaffa ett id-kort och bankkonto till Nannu innan jag åker hem.

God mat på svensklunchen på Jalsa

Alexander lyssnar på sin lärare under graderingen.

Upp till bevis.

Fördrink på balkongen på våran middag.

Söta A, F och H ...

Självklart hade jag fina blommor när vi hade gäster.

Olivia och jag på kvällen, min lilla prinsessa.

Middag vid vuxenbordet, med ny
duk och tillhörande tabletter
och servetter.

Mina gäster hade med sig jättefina blommor till oss.

Shoppingfynd jag kopierat av A, tack så mycket...
Jag hade inlämningsuppgift 2 att lämna in i  båda mina kurser och jag med hjälp av familjen S lyckades lämna in dem i tid. Både F och H hjälpte till, tack så mycket. På onsdagen så mådde inte Olivia speciellt bra hon hade samma andningsproblem som Sebastian brukar ha och vi fick åka med henne till läkaren och få behandling samt förebyggande medicin. Håll tummarna att hon inte kommer ha det lika ofta som Sebastian. Hon blev bra efter ett par dagar och jag tror att det blev aldrig så allvarligt som det kunnat bli eftersom vi vid det här laget känner igen symptomen på detta och kunde agera i tid.

På kvällen var det dags att träffa experten på Nannus dotters medicinska problem och hon fick ytterligare ökad dos och lite migränmedicin.

På Torsdagen så var det dags för denna månads svensklunch och denna gång var det jag som arrangerade det hela. Jag hade bokat Jalsa en jättegod indisk restaurang här på denna sidan av stan i närheten av PM. Dvs det tar bara ca 20 minuter dit istället för dryga timmen. I alla fall numera är vi närmare 40-45 svenskar på listan och det gjorde att vi lyckades vara 24 stycken trots att väldigt många inte kunde komma.

Maten var så himla god och jag hade jättetrevligt. Skall definitivt ta Mamma och Pappa och K och M dit när de kommer. Alexander hade taekwondo gradering dvs han skulle få gult bälte och det gick väl så där med nöd och näppe erhöll han sitt bälte. Får se hur länge han kommer fortsätta, jag är glad att han hållt på så pass länge som han faktiskt gjort.

På fredagen hade vi bjudit in ett antal svenskfamiljer för middag och Nannu och jag och Stella ägnade stora delar av dagen att förbereda inför kvällens festligheter. På förmiddagen hade jag ett telefonmöte med min chef hemma i Sverige. Känns så himla långt borta jobbet men jag saknar det faktiskt. 

tisdag 11 oktober 2011

Hemkommen från Goa och firad...

Förra veckan var vi i Goa på sol och badsemester och det var härligt även om en semester med tre barn aldrig blir så avslappnad som man skulle vilja. Olivia måste passas hela tiden i poolen men vi hade bra hjälp av Familjen E som också var där och bodde på samma hotell.

M fixar lite efter massagen... 

Hela gänget på restaurangen, utom M.

Kolla in väggmålningen på restaurangen helt fantastisk miljö...
Sol, bad och mat i mängder gjorde det härligt och jag kommer skriva mera när jag har tid, just nu förbereder jag inför ankomsten av första gästen här i Indien samt pluggar.

Idag skulle jag haft en pluggdag men blev shanghaiad av ett gäng kompisar här som ringde på dörren och sjöng ja må leva och hade med sig blommor och skumpa och kladdkaka samt talade om att massage och lunch väntade. Var bara att dumpa pluggplanerna. Studierna finns ju kvar.. Inte bara jag firades utan även kompisen M som fyllde år idag. Jag fyllde i lördags då vi flög hem ifrån Goa.

Hemresan är en story för sig då vi fick åka hem via Hyderabad pga att Kingfisher gett bort våra platser till några andra resenärer. Hur man kan göra det mot en trebarnsfamilj är för mig obegripligt..Men men nu har vi alla fall sett Hyderabads flygplats... :-)

Tack alla goa vänner för en härlig dag. Här kommer lite bilder ifrån dagen. 

måndag 3 oktober 2011

Latin food festival samt efterlängtad comback...

Söndagen så arrangerade alla expats med rötter från latinamerika en matfestival som jag och barnen åkte till, dock vart det inte som jag hade tänkt mig. Lite optimistisk som jag är så fungerade det inte att äta mat med tre barn under sex själv på en proppfull festival med köer och värme så jag åkte relativt snabbt hem igen och sedan var det sista kvällen utan Roger.

Olivia leker med vattenspridaren vid gatan.

Efterlängtad pappa hade grejer med sig i väskan...
Måste säga att det gått över förväntan med den hjälp jag har med Nannu och Manju och F. Allt flöt som jag hade tänkt det. Pluggandet har dock blivit lite lidande. Roger kom hem på måndag morgon och åkte till jobbet efter lunchen. Barnen var till sig och ville ha sina presenter.

Roger hade köpt lite saker i USA till dem och de var upptagna resten av kvällen med att leka med grejerna de fick och att umgås med pappa.

På tisdagen pluggade jag med hjälp av att H kom och tog Olivia på en långpromenad, F var sjuk. Tack för hjälpen H. 

söndag 2 oktober 2011

PY-Family day på TISB

På lördagen (läs 24/9) så hade TISB årets första event, en familjedag då alla anhöriga samt barnen är välkomna. Jag och barnen packade in oss i bilen tillsammans med Manju. Det var väldigt fin dag med strålande solsken och klarblå himmel, tyvärr innebar det att det var väldigt varmt, nu när monsunperioden går mot slutet så blir det varmt mitt på dagen och denna dag var det åtminstone 30 grader.

Min lilla stora söta tjej...

Barnen frös efter badet, mys under handduken

Olivia tycker om att bada också.

Här knyter Manju drakar i skuggan med barnen.

PY Familyday på TISB, Alexander
framför alla mattälten.
Överallt hade de ordnat små tält med aktiviteter samt andra attraktioner som ansiktsmålning, glass och pizza och drakförsäljning etc. Vi provade på drakflygning men som vanligt det är ganska svårt särskilt för en treåring.

Därefter så fick Sebastian en låtsastatuering, Vi kastade bollar på burkar och vann smågodis, Sebastian sparkade fotboll och därefter kastades blöta svampar på någon stackars äldre elev som hade ansiktet i ett hål. Vi köpte glass och sedan var det dags att åka hem för det blev alldeles för varmt, särskilt för Olivia.

När vi kom hem och Olivia hade sovit middag gick vi till poolen för att bada ihop med familjen S.

Plugg och RxDx-besök..

Under veckan som går så pluggar jag inför inlämningsuppgift 2 samt så var det dags att åka med Nannu och hennes dotter för provtagning igen. Jag har skrivit tidigare om att hon har problem med sköldkörteln. Vi åkte dit på onsdagen (läs 21/9) för att ta prover och åkte dit dagen därpå för att träffa doktorn,Tyvärr visade sig det att hennes prover inte gick åt rätt håll så dosen måste ökas igen. Men men jag hoppas att det stabiliserar sig innan jag åker hem.


Lägg till bildtext

Nannu i köket lagar mat..

Någon som vet vad denna växt/blomma heter. Den
konstigaste hittills jag sett här i  Indien.

Fantastiska änglatrumpeter..

Färsk kokosnöt, hur gott som helst.

Cocos-nötchutney på gång. I nya mixern.

Jag vill också vara med, lyft upp mig...
Torsdagen så åkte jag och A ner till resebyrån, A för att betala två resor, jag för att reda ut ett misstag i bokningen av våran resa till Dehli. Det blev bokat i fel månad, jag hoppas att det kommer vara löst snart. Hon på resebyrån har varit på semester och det var bara tur att jag upptäckte det innan det var för sent. Vi skall nämligen åka till Goa det datum som det blev bokat på.

På fredagen så tränade jag och sedan åkte jag för att titta på ett dagis för Olivia, inte för att jag inte klarar att ha henne hemma utan för hennes skull. Hon kommer snart vara så pass stor att hon behöver umgås med andra barn under dagtid och inte bara med vuxna. Våran tanke är att hon skall börja någon gång efter jul ett par timmar/dag.

Sedan blev det obligatorisk massage =äntligen fredag, jag och barnen mös i soffan med F och chips och coca-cola. 

Egendesignade skor...

Måndagen efter brunchen (läs 19/9) så tränade jag och sedan bar det av till ett skoparty, där hade Plumtree  utställning på sina skor. Jag åkte dit på vinst och förlust och insåg snabbt att jag ville ha åtminstone ett par skor med påfågelsmönster på. Jag åkte därifrån med två par skor beställda samt en liten väska som jag kan matcha skorna med.

Olivia spatserar på gatan. Hon älskar att vara ute.

Barnen badar som vanligt.

Söta snälla F hjälper till denna vecka då Roger är i USA.
Har inte fått skorna ännu men när de är klara så lägger jag upp en bild, de tog mått på foten och ritade av båda fötterna för att få det rätt. Skall bli kul och se om det blir så bra som jag hoppas. Därefter tog jag mig till en pizzeria som ligger bakom sorbet och åt en jättegod pizza. Sedan var det bara att åka hem och hämta barnen vid bussen.

Alexander hade Taekwondo på kvällen och jag och Sebastian hängde i lekparken med S och N, jag gick iväg till A en sväng och precis när jag kom tillbaka till lekparken för att gå och hämta Alexander så fick Sebastian väldigt bråttom att göra nr 2, som tur var kom F precis så hon kunde hämta Alexander medans jag sprang tillbaka till A för att låta honom gå på toa, tyvärr hann vi inte och det blev en dusch istället.

Så är det att ha småbarn...