fredag 11 mars 2011

Bakning pågår

I onsdags så var det dags. Äntligen skulle jag försöka mig på att baka. Jag inledde med att låta barnen få baka lite, det blev den klassiska chockladbollarna med pärlsocker på. Det blev som vanligt mycket ingredienser i magen och på golvet och i ansiktet. Men vad gör väl det när det blev så här stolta och smutsiga efteråt...

Innan degen blivit blandad så åkte åtminstone kakao ner i Sebastians mage..
Alexander visar upp han blandade degen till bollarna...
Medans Sebastian rullade dem i pärlsocker.
Sedan slukade de dem ganska omgående förutom ett par som vi sparade till nästa dag.

Därefter så gav jag mig på ett recept på grahamsbullar, dock med torrjäst, jag är inte riktigt nöjd med slutresultatet då jag tycker de blev lite för kompakta, förmodligen för mycket mjöl samt att de hade säkert kunnat jäsa lite till. Dessutom saknade jag bregott att ha på det varma brödet när det kom ut ur ugnen. Dock var det väl en bra första försök och de smakade bra med marmelad på.

Nästa gång skall jag pröva ett recept med havregryn i, får surfa lite på nätet... Eller har ni något bra tips ni där ute som läser bloggen...

Grahamsbullar som svalnar på grillgallret...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar