söndag 12 juni 2011

Grillfest med goda vänner...

Igår lördag hade vi grillfest, vi hade bjudit ett antal par som vi känner och totalt var vi 13 vuxna och ca 11 barn i olika åldrar Olivia var minst och K äldst.

Fördrinken serverades..

Mingel pågår...


Grabbarna till och med åt framför playstation...

Nannu min klippa i köket...

Lite senare och mer mätta i den ljumma kvällsnatten... Gungan var ett
bra bord.

A i soffan poserar inför kameran.

Många och långa diskussioner pågick under kvällen.

Familjen E var med och åkte nästan direkt till flygplatsen
för sommarhemresan till Sverige. Nästa vecka är det
våran tur att åka hem för sommaren.
Hela dagen innebar febril aktivitet, det sista inhandlades och vi fejade och lagade mat och donade och jag duschade lite för sent så första gästen hann komma under tiden jag stod i duschen. Dock så bjöd vi på mousserande vin till fördrink och sedan började vi grilla på våran grill och två inlånade. Barnen fick hemmma-gjorda köttbullar och makaroner som åt med god aptit. Sedan hade alla fått ta med vad de ville grilla själva.

De flesta hade valt oxfile då det är väldigt billigt här i Indien. Själv hade jag gjort en enkel marinad med olja och soja och salt och peppar och honung och timjan och köttet var väldigt mört och gott. Som tillbehör hade jag gjort potatis-gratäng och väster-bottenpaj och så hade vi gjort en stor grönsallad och såser fanns i form av mangosalsa och raita (indisk variant av tatzsiki) och även färskt bröd i form av painriche och ost fanns.  Jag tror att mamma och pappa hade varit stolt över min buffé. (Mamma du borde  dock ha lärt mig hur lite det faktiskt går åt när vi är så många för jag fick över två gratänger och en hel paj samt sallad)

Vi satt lite spartanskt på våran balkong och på svensk midsommar maner så kom en regnskur precis när vi skulle tända grillarna. Som tur var gick det över och tvärt emot Sverige så blev det varmt och skönt igen så vi kunde sitta ute på balkongen ända tills sista gästen gick hem.

Det var full rulle och barn skrek och bråkade och grät och lekte och skrattade, folk åt med god aptit utifrån vad jag kunde se och jag och Roger var mycket nöjda med kvällen dagen därpå. Men jag hade aldrig kunnat ha så roligt om inte min hjälte för kvällen Nannu och hennes två döttrar inte hade hjälpt till och lagat mat och diskat och passat barn. Hur de stod ut på neder-våningen i den ljudnivån som det stundtals var förstår jag inte. (Nannu hävdade dock bestämt att indiska fester är likadana förutom att det dessutom är hög indisk musik och det har hon rätt i utifrån mina egna något begränsade erfarenheter av dylika sådana)

Till efterätt gjorde jag under kvällen äppelpaj med vispgrädde och en svensk lite i förtid midsommartårta med jordgubbar på (jag frös in lite när det var säsong för att kunna ha till födelsedagstårtor nu i augusti)

Tack alla kära vänner för att ni gjorde våran grillfest så lyckad..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar