onsdag 25 maj 2011

Raja market...

Förra tisdagen (läs17/5) så kom A och hämtade mig på WeCare (Manju åkte hem med Olivia till Nannu) för en tur till Raja Market. A som är van shoppare vid det här laget hade tipsat om att det verkligen var det "riktiga" indien.

Sagt och gjort jag hängde med denna gång, jag mest för att titta men lite inköp blev det. Platsdjur a la bondgårdsdjur men med indiska vilda djur istället för kossorna och hästarna. Dessutom köpte jag en liten solhatt till Olivia dock ville hon inte ha den på heller. (alla jag provat hittills river hon av samma sekund jag sätter på den på huvudet.)

Myllret var helt fantastiskt och det är en sk grossistmarknad, dvs man köper 10 halsband för att kunna sälja någon annanstans. Men det fanns självklart butiker där man kunde köpa styckvis också. Det är fantastiskt att gå runt och kolla och lyssna och lukta, dock slogs jag av att det var kanske inte bästa dagen att åka när termometern ligger stadigt runt 35 ibland upp emot 38 grader. Dock har man vatten och keps som jag dagen till ära tog på mig så går det bra.

Här kommer lite bilder som kanske säger mera om min upplevelse än orden.
Kycklingtransport, taget genom rutan i bilen på lastbilen framför oss, så Indien... Undrar vad de hade sagt om det i Sverige... :-)

Företaget gör reklam även i detta land, något oväntat tyckte vi :-)

Lungnet för stormen, ett sömningt Raja market när vi precis har anlänt, när
vi gick hem gick det knappt att ta sig fram på samma gata.

Brist på vatten är det för många i Indien, här köar man för att få icke drickbart vatten, ovanligt disciplinerad kö för att vara Indien. Titta dock på alla härliga färger på vattenkärlen.

Det vanliga skräpet som man knappt ser längre fanns självklart även här på Raja Market, undrar när de skall inse vad sophantering innebär och vad en soptunna är-

Även icke motordrivna fordon används i hög utsträckning.

Här inne köpte A plastlådor, man kunde lätt få klaustrofobi i denna gång.

Elinstallationer är alltid intressant för någon som har jobbat på företaget.

Här köpte A massor av tyger för sina projekt, endast 80 INR/metern. Synd att man inte gillar att sy själv...
Efteråt när vi kämpat oss fram i ett betydligare trängre Raja market hem så käkade vi lunch på Hard Rock Cafe. Jag åt en underbar köttbit med potatismos och god sås och grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar