fredag 19 november 2010

Lyckat försök...

Idag var det dags att prova att registera oss i landet igen. Vi klev upp 6.00 och satte oss i bilen med tre barn och med frukost i magen kl 7.30, det tar tid att duscha och klä på oss alla samt amma Olivia och dessutom hinna äta frukost på hotellets buffe.

Vi satte oss i bilen och den dryga timmes bilfärden gick relativt bra, dock alldeles utanför FRO (foreign Registration Office) så var det den mest trafikerade leden jag sett hitills, så min välförsedda väska med frukt och Sebastians bilar kom inte med i köandet i den hast vi tog oss ut ur bilen.

För nu var det dags för Indiskt köande, dvs man måste vara med och tränga sig lite när det behövs. Hur som helst hade vi fyllt i alla papper förutom checklistan och Roger visste av egen erfarenhet att utan den ifylld kommer man inte långt. Den luckan var stängd när vi kom ca 40 minuter innan de skulle öppna. Dock öppnade den så vi hann fylla i den innan Roger ställde sig för att få tillåtelse att gå in i den första kön för att få en stämpel.

Jag och barnen satt i gränden brevid och väntade, för under nästa kö skulle vi vara med. Roger lyckades också få en kölapp som ingen dock följde numreringen men utan den kom man definitivt inte in i nästa kö för 2:a granskningen av papprena. Vi lyckades ta oss in i kö nummer två relativt enkelt efter att ha ställt oss demonstrativt framför ingången med alla tre barnen runtomkring oss, barn är en form av nyckelöppnare i detta land. Tills slut kom en "högre tjänsteman" tror jag och vinkade in oss. Väl inne i det rummet skulle vi till nästa kö för granskning nummer 2. Där var ett tyskt par snälla nog att låta Roger gå före dem, tydligen gjorde de denna registering för 3:e gången.

Jag och vid det här laget ganska lessa barn stod brevid och tittade på spektaklet. Tills slut fick vi det papper vi behövde för att komma vidare till lucka 3 där de tog kort på oss (vi hade ju bara bifogat två med handlingarna redan :-) ) en och en. Där fick jag skriva på 3 kopior och intyga att jag var mamma för alla tre barnen samt mig, det blir 12 signaturer...  Sedan fick jag en lapp där det stod vilken tid jag var välkommen att komma tillbaka och hämta tillståndet. 11.15 stod det på lappen, ca dryga timmen var kvar.

Vi ringde Suresh för att få tillgång till bilen och frukten och han tog oss till en lekpark i närheten där vi fikade och barnen fick leka av sig lite, de blev väldigt smutsiga av den röda jorden som finns här och stackars Suresh får nog hjärtattack när han ser oss för våran splitternya Toyota Innova (V-model) skall bifoga en bild vid tillfälle.

Väl tillbaka vid FRO så kom vi direkt in till luckan för att hämta våra tillstånd och vi hade fått dem direkt om vi bara hade kommit ihåg att ta med passen, de var i bilen med Suresh. Där förlorade vi en sisådär 10 minuter, men men överlag så tycker vi att registeringen gick bra och barnen var jätteduktiga.

Det kunde ha varit maj och 40 grader varmt och en mil kö... Vi har hört skräckexempel på denna registrering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar