söndag 20 februari 2011

Fingerböld

Jag hade misstrott stackars Nannu men när hon kom på fredagen för att åtminstone hjälpa mig lite med Olivia fick jag skämmas. Hennes stackars finger var helt uppsvällt och uppenbarligen innehöll det var. Som en böld fast utan att ha fått en infektion i ett sår. Tydligen är det vanligt i Indien att få denna åkomma en eller två gånger i livet. Jag hade inte fattat över telefonen att hon hade en böld i fingret. Språkförbistring...

Nannus finger uppsvälld och varfylld, skall punkteras samma kväll...
Hur som helst kändes det bra att hon inte hade hittat på fingerontet, det lät så himla patetiskt men som ni ser på bilden kan jag förstå att hon verkligen inte kunde sova och att hon inte kunde jobba som vanligt.

Jag smet iväg på massage på en timme på förmiddagen när Nannu var här och tog Olivia, Roger låg och sov och försökte kurera sig. Jag började misströsta att han någonsin skall bli bra för han sov hela dagen och orkade knappt vara uppe någonting på fredagen.

Jag ringde Stella (I och Ls maid som hjälpt mig tidigare vid behov) som kom och hjälpte till och diskade och tog Olivia och skurade golvet nere åtminstone. För er hemma i Sverige låter det kanske konstigt att man måste städa så ofta men det ligger som ett rött damm överallt inom en eller två dagar och dessutom har jag tre småbarn som springer in och ut och smular kex och mat överallt så jag behöver verkligen hjälp. Jag har dessutom ingen damsugare och ingen diskmaskin samt att jag har en byggarbetsplats brevid huset som dammar ner ytterligare. Dessutom så har jag ingen torktumlare så jag måste torka all tvätt ute på strecket. Som tur är så torkar tvätten fortare här i Indien i dryga 30 grader som det är numera på eftermiddagarna.

Alexander spelade cricket med Manju häromdagen.

Rolig i farten bild... Han missade dock bollen..
Vi får se vi måste nog investera i en torktumlare i höst när regnen kommer. Just nu har vi bestämt oss för att avvakta.

Oavsett så är jag verkligen beroende av min hjälp om jag skall få någon tid för mig själv. Särskilt som allting tar sån himla tid med att fixa, att veckohandla kan ta tre dagar för innan man fått tag på allt man behöver har jag handlat på tre olika ställen. Dessutom vill jag ha egentid, jag vill leva lite lyxhustruliv också, det var en av anledningarna till att jag följde med hit så varför skall jag inte unna mig hjälp när det känns som man gör en god gärning för den man anställer som kan leva ett drägligt liv genom att hjälpa mig.

Vi åt pommfritt och köttbitar med medhavd beanässås ifrån Sverige och det var jättegott. Hostar fortfarande så jag blir galen även om jag långsamt väldigt långsamt blir bättre.


1 kommentar: