måndag 20 december 2010

Fjärde advent med glögg och lussekatter...

Igår söndag så var vi hembjudna till familjen E. Vi samlades vid tre tiden och drack resten av vår medhavda glögg och pepparkakor, A hade bakat kladdkaka samt gyllenfina lussekatter som vi mumsade på. Familjen Ö hade med sig smågodis ifrån Sverige så det var verkligen fest.

Man får julstämning trots att det är varmt och man sitter i shorts. Det är dock alltid ett äventyr att ha med alla tre barnen och man hoppas att det inte skall bli allt för mycket gnäll. Just nu är det Sebastian som gnäller mest, med Alexander är god tvåa som gärna vill ha uppmärksamhet.

Det gäller att komma ihåg att man har utsatt dem för rätt stora prövningar på sistone, för ibland känns det som de inte har någon uppfostran alls och vi gör helt fel. Men förmodligen är det en själv som inte är riktigt i balans. Det är jobbigt att inte ha hjälp på heltid eftersom allting tar så himla mycket längre tid här än i Sverige. Man har ingen diskmaskin och ni kan tänka tre barn under 5 år samt mat tre gånger per dag samt att jag ammar Olivia i tid och otid känns det som. Att inte ha diskmaskin är ingen höjdare då.

Familjen Ös julkrubba, Stella har gjort den tillsammans med sin man.
Egentligen går det bra men man kan ändå förlora humöret känner jag. Inte så bra då det går ut över barnen. Snart är det dock jullov och Roger kommer vara hemma lite mera och sedan efter nyår så jobbar Nannu heltid och Sebastian börjar dessutom dagis samt att vi förhoppningsvis har fått våra saker i januari.

Att få till ett julbord har vi/jag lagt ner, vi kommer köra köttbullar och potatis och kanske om jag köpt en ugn kan vi få till en potatisgratäng, vi får se... Det viktiga är julstrumpan och julklapparna under granen och lite julsånger och pepparkakor.

Dock måste jag få till en tårta till Alexander på juldagen då han fyller år, vispgrädde och jordgubbar och bananer finns. Det jag saknar är tårtbotten och vaniljsås (ni vet den lite tjockare varianten). Tårtbotten kan man göra själv om jag får en ugn, men vaniljsåsen är i containern, skall fråga om det går att få tag på här, annars så får det bli jordgubbar inne i tårtan också det funkar ju också.

Här ser ni Olivia i vagnen på väg hem igår skrattandes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar