fredag 10 december 2010

Vardagen börjar infinna sig...

trots att allt inte är på plats i huset och trots att Alexander fortfarande tycker det är jobbigt att gå till skolbussen och trots att man har tjänstefolk i huset så infinner sig rutiner och vardagen och vilket tur det är. Man inser att man behöver inte så mycket för att det skall kännas hemma.

Samma säng och ett par middagar med lugn och ro och svenska smaker så känner man sig hemma och det är sant att där familjen är där är hemma.

Våran kyl/frys

Måndagen började dock inte så bra då Suresh var sen. Han bor lite väl långt bort och trafiken på måndagar är inte bra särskilt då man åker en mjölkbuss till och från jobbet. En del chafförer har motorcykel och en del får låna hem bilen. Det slutade med att Roger fick "låna" en annan svensk chafför för att ta sig till jobbet.

Dessutom så var min "maid för dagen" sjuk i ögoninfektion, trots det så hände mycket. Vet inte om jag nämt det så har jag i alla fall en trädgårdsmästare som jag betalar ca 1000 rupier för i månaden, dvs ca 160 kronor för att sköta vår trädgård, dvs våra små gräsplättar på framsidan samt en smal gång på baksidan. Hur som helst så skulle lite blommor klippas ner som var ovanför våra huvuden. Vi ville undvika att djur tar sig in via fönster och våra växter. Dessutom ville få lite solsken ner på vår torkställning vi har bakom huset.

Micro och se våra fina lådor i köket.
Dessutom hade vi bett om att de skulle måla badrumsdörrarna vita då de var äckligt gulrandiga, helt plötsligt dök det upp en målare med målarfärg och han målade dörrarna under två timmar och sedan hade vi vita dörrar igen. Dock så hade han missat en del ställen typ under dörrstoppet osv, men det var/är betydligt fräschare än innan.

När vi var på CROMA inhandlades ingen diskmaskin, vi fick dock höra av våran agent Srini att det fanns en diskmaskin till salu. Sagt och gjort jag slog till och den blev levererad hem till mig. Problemet var bara att när jag sedan försökte använda den så fungerade den inte. Tur att jag inte betalade för den. Sagt och gjort Srini tog dit en tekniker som konstaterade att motorn var trasig och att laga den skulle kosta 2000 rupier dvs nästan hälften av det jag tänkt betala för maskinen ifrån början så jag sa att de fick lämna tillbaka maskinen.

Gissa när de kom och hämtade den, jo ca en vecka senare (torsdags). Antingen får vi förlita oss på våran maid som diskar eller så får vi inhandla en ny eller vänta på en till begagnad en som fungerar :-)

Stella med Olivia
I övrigt så var jag och handlade lite förnödenheter på foodworld och jag sprang på ett till par nyinflyttade svenskar med barn i Sebastians ålder samt Olivias ålder. Skall försöka bjuda hem dem så fort jag kommit lite mera i ordning. Rent generellt har vi inte riktigt kommit in i Palm Medows gemenskapen då jag dagtid har så himla mycket praktiskt att fixa och jag har hantverkare i huset som måste kollas och få dit.

Eftersom Stella inte kom så lyxade jag och Sebastian till det genom att äta på klubbhuset... (Stella är för övrigt familjen Ös maid som vi lånar de dagar som inte Nannu jobbar hos oss under december.) Hon kommer ca 13.00 och går hem 16.00 och det har varit jättebra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar